Dok se u većini zemalja u regionu benzin i dizel toče za manje od 117,5 dinara, kod nas je nerealno da očekujemo takvu šansu jer dažbine učestvuju s 55 do 65 odsto.

Vozači u Srbiji izgleda neće imati priliku da toče gorivo po cenama nižim od jednog evra. Srbiji u tom smislu ne može da pripomogne ni pandemija virusa korona, koja je drastično oborila cenu crnog zlata u svetu u poslednja dva i po meseca. Dotle da je nafta tipa brent pre mesec dana pala na 17 dolara, a američka laka nafta na minus 37 dolara za barel. Benzin i evrodizel se na domaćim pumpama i dalje toče po cenama gotovo najvišim u okruženju.

Ako se uporedi spisak zemalja u regionu s cenama danas i pre pandemije i drastičnog pada cene barela izazvane ovim virusom, redosled zemalja na tabeli je ostao isti. Srbija i dalje posle Albanije ima najskuplji evrodizel koji se prodaje po 1,149 evra. Benzin je skuplji samo u Albaniji i Grčkoj, dakle isto kao i pre pandemije, a nešto je malo pojeftinio auto-gas u odnosu na region i sada ga skuplje od nas toče Grčka, Mađarska i Slovenija, što nije ranije nije bio slučaj.

Litar goriva i dalje skuplji od jednog evra 35602

Upitan da li će Srbija imati sreću da kao vozači u Republici Srpskoj, Crnoj Gori, Rumuniji, Mađarskoj benzin plaćaju ispod jednog evra, Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da, dokle god u ceni benzina dažbine budu oko 65 procenata, u ceni dizela oko 62 odsto, i u TNG-u 55 procenata, teško da bilo koji od ovih derivata može u maloprodaji da košta manje od jednog evra.

Činjenica je da je, s druge strane, cena sirove nafte i dalje jedan od bitnih faktora koji utiče na troškove distributera naftnih derivata, pa samim tim i na cenu goriva na benzinskim stanicama. Cena nafte je počela da pada od 3. januara, a cena goriva u Srbiji negde od 20. januara. Cena barela brenta je u ovom periodu sa 68,91 dolar pala na ispod 20 dolara 21. aprila i do danas se oporavila na oko 30 dolara. U odnosu na kraj januara cene benzina u Srbiji su pale za 27 dinara, dizela za 31,90 dinara i TNG auto-gasa za 17,33 dinara, kaže on.

Skok cene sirove nafte će svakako povećati troškove proizvođača derivata bilo da su u pitanju domaće ili rafinerije u okruženju, ali se to svakako neće odraziti tako značajno niti tako brzo na cene goriva na benzinskim stanicama.

Ako se pogleda komšiluk, benzin je i dalje najjeftiniji u BiH i toči se za 0,80 evra, dizel je najpovoljnije kupovati u Makedoniji, gde je 0,68 evra, dok auto-gas najmanje košta u Bugarskoj – 0,38 evra ili 44,84 dinara, što je jeftinije od Srbije za 23,6 dinara.

Kada se sve ovo vidi, izgleda da se gorivo jedino u našoj zemlji tretira kao luksuzna roba, čim je toliko skupo.

Izvor: Politika

0 0 vote
Article Rating
Prijavljujem se
Obavesti me o
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments