Od 25. marta do 11. aprila, osnovci iz Srbije, peti put će biti obuhvaćeni velikim međunarodnim TIMSS (*Trends in International Mathematics and Science Study) ispitivanjem, kojim se u više od 60 zemalja sveta proveravaju đačka postignuća i ono što su naučili iz matematike i prirodnih nauka (Prirode i društva).

Takođe se uzimaju podaci o porodičnom i obrazovnom kontekstu u kojem učenici uče, pa su, pored njih, ispitivanjem obuhvaćeni i roditelji, nastavnici i direktori škola.

TIMSS se realizuje svake četiri godine, a u Srbiji istraživanje realizuje Institut za pedagoška istraživanja. U ovogodišnjem TIMSS istraživanju učestvovaće 4.669 učenika i 216 učitelja iz 165 osnovnih škola iz tri regiona: iz Beograda, Vojvodine i centralne Srbije, i isto toliko direktora tih ustanova.

Srbija učestvuje u TIMSS-u već peti put u nizu. U prva dva ciklusa testirani su osmaci, a od 2011. godine prate se učenici četvrtog razreda. Zemlje učesnice imaju mogućnost da biraju da li će TIMSS istraživanjem obuhvatiti oba ili samo jedan uzrast, a u Srbiji su u prva dva testiranja učestvovali osmaci, a u druga dva, kao i u ovogodišnjem učenici četvrtog razreda. Na osnovu rezultata ovog testiranja, u svakoj zemlji, ali i na planetarnom nivou, dobija se uvid u funkcionisanje obrazovnog sistema u zemljama koje su uključene u proučavanje i omogućava se planiranje obraovnih reformi i mera za poboljšanje kvaliteta obrazovanja.

Ove godine, istraživanjem će biti obuhvaćeni učenici dve škole u Požarevcu: „Sveti Sava“ i „Kralj Aleksandar I“.

TIMSS istraživanje (2019) U OŠ“Sveti Sava“ i „Kralj Aleksandar I“ iz Požarevca 16673
Foto: P.Jovanović

Za učenike OŠ“Sveti Sava“, istraživanje će biti organizovano u sredu, 03.04. 2019. godine, sa početkom u 14.00. Obuhvaćeno je jedno odeljenje četvrtog rareda – 4/3.

TIMSS istraživanje (2019) U OŠ“Sveti Sava“ i „Kralj Aleksandar I“ iz Požarevca 16673
Foto: P.Jovanović

Za svako odeljenje, koje učestvuje u istraživanju, pripremljeno je po 14 različitih testova, što znači da će otprilike po dva đaka imati ista pitanja. Učitelj, školski koordinator TIMSS testiranja i realizator projekta, nadgledaju ceo proces.

Test će sadržati pitanja sa odgovorima višestrukih izbora, kao i pitanja otvorenog tipa, a zadaci će biti različitog nivoa složenosti. TIMSS zadaci ispituju postignuće učenika u okviru tri kognitivna domena – znanje (poznavanje činjenica, koncepata, procedura), primena (primena znanja prilikom rešavanja problema) i rezonovanje (prevazilazi rešavanje rutinskih problema i snalaženje u nepoznatim situacijama – od učenika se zahteva analiza, sinteza, evaluacija, dolaženje do zaključka, generalizacija i argumentovanje).

TIMSS istraživanje (2019) U OŠ“Sveti Sava“ i „Kralj Aleksandar I“ iz Požarevca 16673

Drugi deo testiranja podrazumeva popunjavanje upitnika, koje, sem đaka, popunjavaju i roditelji, učitelji i direktori škola. Kroz odgovore na ovom upitniku, dobiće se odgovori o tome kako se odvija nastava , kako se pripremaju učitelji i direktori škola, kakav je odnos učenika prema školi, nastavi i predmetima, kakva je bezbednost i disciplina, kakve su prakse roditelja u ranom učenju, kakvi su uslovi koje učenici imaju kod kuće i slično.

Dok učitelji i direktori to čine onlajn, đaci upitnik popunjavaju na časovima posle testa i uz pauze će to u toku jednog školskog dana raditi ukupno 2,5 sata. Roditelji naših đaka, učenika 4/3, već su popunjavali upinik na roditeljskom sastanku koji je održan u četvrtak, 25.04.2019. godine.

Rezultati najnovijeg TIMSS testiranja, biće poznati krajem 2020. godine, a prošle godine održan je probni test. Rezultati poslednjeg testiranja 2015. godine govore da su četvrtaci iz Srbije u matematičkom znanju izjednačeni sa đacima iz socioekonomski razvijenijih zemalja – Kanade, Australije, Švedske, Slovenije, Nemačke i Češke. Ostvarili su bolji uspeh i od Španije, Hrvatske, Novog Zelanda, Francuske, Turske…

U prirodnim naukama bili su jednaki đacima iz Italije, Holandije, Španije, Severne Irske, Australije, Danske, Nemačke, Kanade, a bolji od Belgijanaca, Portugalaca, Novozelanđana, Francuza, Kiprana i Turaka.

Autor teksta: Školski koordinator TIMSS istraživanja, Svetlana Spasić, školski pedagog, pedagoški savetnik

0 0 vote
Article Rating
Prijavljujem se
Obavesti me o
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments